Willis
Towers Watson, ulaştırma sektöründeki mevcut risk ortamını ortaya koyan
kapsamlı raporu 2016 Ulaştırma Risk Endeksi’ni açıkladı. Sektörün hava,
kara ve deniz alanlarında görev yapan 350 üst düzey yöneticinin katılımı
ile gerçekleşen araştırmaya göre, artan siber saldırılar ve veri
gizliliği ihlalleri sektör için en büyük riski oluşturuyor.
Gelecek
10 yıl boyunca sektörü şekillendirmesi beklenen anahtar risklere dikkat
çekilen araştırmadan elde edilen başlıca bulgular şöyle sıralanıyor:
Ulaştırma
yöneticilerinin bugün karşı karşıya olduğu en büyük tehdit siber
alanda. Otomasyondan Nesnelerin İnterneti’ne (the internet of things)
kadar uzanan teknolojik gelişmeler, tedarik zincirlerinin bugüne dek
olmadıkları kadar birbirleri ile bağlantılı oldukları ve teknolojiye
adeta muhtaç durumda bulundukları anlamına geliyor.
Şirketlerin
ancak en zayıf iş ortakları kadar güçlü oldukları bu kompleks risk
ortamını yönetmek tüm paydaşların birlikte hareket etmesini zorunlu
kılıyor.
Siberin önde gelmesine karşın, tüm üst düzey riskler birbirine çok yakın sıralanıyor.
Risklerin
ayrılamaz şekilde birbirine bağlanması, risk ortamının da artan biçimde
karmaşıklaşması anlamına geliyor. Bu da şirketlerin risk yönetimini
bütünsel bir yaklaşımla ele almalarını gerektiriyor.
Riski
azaltmaya yönelik proaktif stratejiler önemini korusa da haberlerin
hızlı yayıldığı sosyal medya çağında hazırlıklı olmak ve yanıt
verebilmek, şirketin performansı kadar kritik öneme sahip.
Her
bölge ve işkolu risklere farklı açılardan bakıyor. Bu nedenle her
birinin vereceği yanıtların ayrı ayrı değerlendirilmesi gerekiyor. Bu
kompleks risk ortamı, ihtiyaçlara göre özelleştirilmiş çözümler
gerektiriyor.
Risk stratejileri dinamik ve esnek olmalı
Ulaştırma
dünyasının hızlı bir dönüşüm yaşadığını belirten Willis Towers Watson
Türkiye Kurumsal Risk ve Brokerlik Yöneticisi Tarık Serpil, “Risk
stratejilerinin de bu doğrultuda esnek ve dinamik olması gerekiyor.
Sektörün global ekonomi içindeki stratejik rolünden faydalanmak
isteyenler saldırılar düzenlerken, yasal düzenlemeler ve teknolojik
gelişmeler yeni işletme modellerinin geliştirilmesini gerektiriyor.
Araştırmamıza katılan yöneticiler, 10 yıllık bir dönem için 50 farklı
riski etki derecesine ve risk yönetiminin zorluğuna göre
derecelendirdiler. Buna göre ilk sırayı siber tehditlerin almasını,
sektörün teknoloji ile ne denli iç içe geçtiğini göstermesi açısından
dikkate değer buluyoruz” dedi.
Türkiye
açısından tabloyu değerlendirerek sözlerini sürdüren Tarık Serpil,
“Global dünyanın bir parçası olarak ülkemizde de edindiğimiz tecrübeler,
ulaştırma dünyasının kalanı ile örtüşüyor. Risk yönetim stratejileri
Türkiye’de de ulaştırma dünyasının önemli bir bileşeni ve güncel
gelişmeler tarafından güçlü bir şekilde yönlendiriliyorlar” diye
konuştu.
Willis Towers Watson 2016 Ulaştırma Risk Endeksi’ne göre ulaştırma sektöründeki ilk 10 risk:
Siber saldırılar ve veri gizliliği ihlalleri kaynaklı artan siber güvenlik endişeleri
Kritik BT sistemlerinin arızalanması
Üçüncü parti tedarikçilere olan bağımlılık
Üçüncü partilerin güvenlik açıkları ve dijital tedarik zinciri esnekliği
Birleşme ve satın alma aktiviteleri ile ilişkilendirilen rekabet/anti-tekel yasalarına ilişkin denetlemeler
Regülasyonların karmaşıklığında görülen artış
Değişimin ve teknolojik gelişmelerin hızına ayak uyduramamak
Yeni ve gelişmekte olan rakiplerden kaynaklanan tehditler
Ulusal altyapıya olan aşırı bağımlılık
Yeni teknolojiler nedeniyle mevcut ulaşım altyapısının değerini yitirmesi
Araştırmaya
katılan ulaştırma sektörü üst düzey yöneticilerine göre, gelecek 10 yıl
içinde sektörde önemli değişiklikleri 5 megatrend altında toplamak
mümkün:
Jeopolitik istikrarsızlık ve regülasyon belirsizliği:
Savaş,
terörizm, zorunlu göçler gibi kontrol edilemeyen olaylar, 2015 yılında
tedarik zinciri maliyetlerine 56 milyar dolar daha eklenmesine neden
oldu. Bu ve benzer olayların sonuçlarından yakın geçmişe kadar milyon
dolarlarla söz edilirken, günümüzde milyar dolarlar konuşuluyor.
Karmaşık işletme modelleri:
Fiziksel
ve dijital küresel tedarik zincirlerinin birbirine olan bağlılıkları,
şirketlerin riskin sonuçlarına katlanmalarını zorunlu kılıyor. Hiçbir
zaman sona ermeyen büyüme arzusu, ulaştırma şirketlerini volatil yeni
pazarlara ve pek de kolay olmayan işbirliklerine sürüklerken,
güçlüklerle baş edebilecek konumdaki şirketler bile üçüncü partilerin
zafiyetlerinden etkileniyor.
Dijital zafiyetler ve hızlı teknolojik gelişmeler:
Dijital
pazaryerinin artan bağlanırlığı, riskle ilgili problemlerin toplu
biçimde çözülmesini gerektiriyor. Şirketlerin çok azı bu alandaki
çözümlerinin etkinliğini tam anlamıyla kontrol edebiliyor. Teknolojik
değişimlerin hızı artmaya devam ederken, riske karşı gösterilecek direnç
de iletişim ve inovasyon gibi yöntemlerle sağlanabilir.
Yetenek yönetimi ve küresel işgücünün karmaşıklıkları:
“Baby
Boomer” kuşağı emekli olmaya hazırlanırken, ulaştırma şirketleri de
yetenek kıtlığı ile baş başa kalmak üzereler. Teknolojik gelişmeler
şirketlerde dönüşümü beraberinde getirirken, yönetimin odağı yeterli
insan bulmaktan çıkıp, doğru beceri setlerine sahip insanları bulmaya ve
rekabetin arttığı bir pazarda bu yeteneklerin elde tutulabileceği bir
iş ortamı oluşturmaya doğru kayıyor.
Değişen pazar dinamikleri ve iş modeli güvensizliği:
Ulaştırma
sektörü yöneticilerinin üzerindeki daha dinamik iş modelleri
geliştirmeye yönelik baskılar artıyor. Emtia fiyatlarındaki
dalgalanmalar ve faiz oranları, rekabetçi kapitalin bulunabilirliği,
gelişen pazarlar ve değişken tüketici talepleri gibi geleneksel
engeller, geleneksel olmayan rakiplerle birleştiğinde, mevcut iş
modelleri hakkında sektöre güvensizlik hakim oluyor.
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Son 7 günde en çok okunanlar
-
Trafikteki yaklaşık 5 milyon LPG’li araç için sevindirici haber Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’ndan ge...
-
Kriz sebebiyle sanayi ve ticaretteki rekabet daha da şiddetlenmekte.. Her gün alışveriş yaptığımız BAKKALımız ve marketimizde bu rekabetin ...
-
Pandemi ve Alzheimer: Salgın, Alzheimer hastalarını nasıl etkiliyor? Koronavirüs salgınındaki korunma tedbirleri nedeniyle hastaneye gidemey...
_____________________©___________________
Site içeriğinin izinsiz kullanılması 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Yasasına göre suçtur. Aksi halde yasal yollara başvurulur.
Copyright © 2009 Her hakkı saklıdır
Site içeriğinin izinsiz yayınlanması ve hukuki sonuçları!
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder