Yön Koleji Rehberlik Danışmanı Özde Gül
Şen, okullarda yaşanan akran zorbalığının üstesinden gelmek için hem veliler
hem öğretmenler için önerilerde bulundu. Akran zorbalığının ihmal edilmemesi
gerektiğini belirten Şen, zorbalığa maruz kalan öğrencinin kendine saygısını,
özgüvenini kaybedeceğini; zorbalık sergileyen ve maruz kalan öğrencilerin ise
ilerleyen yaşlarda depresyon, dışlanmışlık ve yalnız kalma korkusu gibi
sorunlar yaşayabileceğini söyledi. Bu noktaya gelmemek için durumun hemen
bertaraf edilmesi gerektiğini anlatan Şen, çocukların ebeveynlerine akran
zorbalığı yaşadığını anlattığında, bunun hemen okula bildirilmesi gerektiğini
vurguladı.
İlk adım çocuğu iyi dinlemek
Zorbalık sorununu ortadan kaldırabilecek
en önemli şeyin zorbalığı yapan ya da maruz kalana karşı geliştirilecek tutum
olduğunu vurgulayan Şen, problemin üstesinden gelmek için ailelerin sergilemesi
gereken yaklaşımlar hakkında şunları kaydetti: “Öncelikle aileler çocuğun
duygularını paylaşmasına izin vermeli ve sözünü kesmeden dinlemeli. Çocuğunuz
kendine uygulanan zorbalığı anlattığında onu asla suçlamayın. Kendisinin
çözmesi gerektiğini ya da yardımcı olamayacağınızı söylemeyin.” Ailelerin
zorbalığı yapan ve ya buna maruz kalan çocuklarına karşı kuracakları; ‘boş
ver’, ‘cevap verme’, ‘sen haksız bir şey için yapmazsın’, ‘muhakkak hak
etmiştir’, ‘karşılık ver’ gibi cümlelerin onlara zarar vereceğini vurgulayan
Şen, şöyle devam etti: “Aileler çocuklarına zorbalığın ne olduğunu, nasıl
çözümler oluşturulabileceğini anlatmalı. Kendini ifade edebilmesi, zorbalığa
maruz kalınca bunu normalleştirip içine atmamayı öğrenmesi için ona gerekli
açıklamalarda bulunmaktan çekinmemeli. Çocuğu ilgi alanları doğrultusunda
sosyal etkinliklere, aktivitelere yönlendirmek de çok önemli.”
Şiddet içerikli filmlerden uzak tutun
Evi zorbalıktan uzak hale getirmenin ve
çocukların tartışmaya şahit olmasını engellemenin gerekliliğine de dikkat çeken
Şen, “Ayrıca çocuğu şiddet içerikli filmlerden ve dizilerden uzak tutmak,
teknolojiyi bu tür durumlara karşı sınırlı hale getirmek önleyici adımlar
olarak sayılabilir” dedi.
Neden zorbalık yaptığını çözmeliyiz
Öğretmenlerin de öncelikle zorbalık
uygulayan çocuğun bunu neden yaptığını bilmesi gerektiğini anlatan Şen,
“Zorbalık uygulanan çocuğun da ne tür tepkiler verdiği gözlemlenmeli. Süreç
takibi yürütüldükten sonra akran zorbalığına karşı geliştirilen politikalar
uygulanmalı. Kural tanımı yapılmalı. Arkadaşlık ilişkilerini pekiştirmek için
etkinlikler yapılmalı. En önemlisi empati kurabilmeyi anlatmak için grup
etkinlikleri gerekirse grup terapisine yönlendirilebilir” diye konuştu.
Zorbalık yapan çocuğa davranış
çizelgeleri oluşturulabileceğini kaydeden Şen, şöyle devam etti: “Olumlu
davranışları görünür kılmak kişinin gelişimi için olumlu etki yaratacaktır.
Öğrenci sürekli zorbalığı konusunda azarlanmamalı, bu davranış kalıpları daha
yaratıcı davranış şekillerine dönüştürülmeli. Anne babanın evde ki tutumu eğer
baskıcı ya da aşırı koruyucu ise buna yönelik çalışmalar yapıp aile ile görüşmeliyiz”
Kızlar dışlıyor, erkekler şiddete
başvuruyor
Akran zorbalığında kız ve erkek
öğrencilerin tutumlarının farklı olduğunu anlatan Şen, “Kız öğrencilerde
zorbalık sosyal dışlanma, erkekler arasında fiziksel ve sözel zorbalık olarak
karşımıza çıkıyor. Zorbalık öğrencinin kendinden kaynaklı (özsaygı, öfke
kontrolün olmaması, kişilik bozukluğu) olabildiği gibi öğrencinin çevresinden
(aile yapısındaki sorunlar) kaynaklı bir nedenle de olabilir” ifadelerini
kullandı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder