Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz'in Tanınmayan ve Yurdışından aranan dolandırıcı telefon numaraları hakkında verdiği bilgiler ve yapılması gerekenler....
-Dünyanın farklı yerlerinde kurulan sahte çağrı merkezlerinden
vatandaşların telefonlarına gelen çağrılar, kabul edilmesi veya geri aranılması durumunda yüksek faturalara neden olabiliyor
-Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz: -''Gelen çağrılara ya da mesajlara cevap verilmemelidir. Bu numaralarla iletişim kurduğunuzda size pahalıya mal olabilir''
Dünyanın
farklı yerlerinde kurulan sahte çağrı merkezlerinden vatandaşların
telefonlarına gelen çağrılar, kabul edilmesi veya geri aranılması
durumunda yüksek faturalara neden olabiliyor.
Telefon
üzerinden yapılan birçok dolandırıcılık yönteminin deşifre olmasının
ardından arayışlara giren dolandırıcılar, yeni yöntemler geliştiriyor.
Yurt
dışındaki bazı çağrı merkezlerinden rastgele numaraları arayan ya da
cevapsız çağrı bırakan dolandırıcılar, aramayı kabul eden ya da geri
dönüş yapan vatandaşlardan haksız kazanç elde etmeye devam ediyor.
AA muhabirine açıklama yapan Tüketiciler Birliği Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz, yurt dışındaki bazı çağrı merkezlerinden yapılan aramaların dolandırıcılık maksatlı yapıldığı konusunda vatandaşları uyardı.
Deniz, genelde bu çağrı merkezlerinden vatandaşlara SMS ve çağrı geldiğine dikkati çekerek, ''Gelen
çağrılara ya da mesajlara cevap verilmemelidir. Bu numaralarla iletişim
kurduğunuzda size pahalıya mal olabilir. Bu nedenle tanımadığınız yurt
dışından gelen ve özellikle cinsel ve siyasi mesajları dikkate almayın'' diye konuştu.
Son
zamanlarda kötü niyetli olarak yurt dışında kurulan çağrı merkezlerinin
olduğunu dile getiren Deniz, buradan gelen çağrıları kabul eden ya da
geri dönüş yapan vatandaşların yüksek faturalarla karşılaşabildiğini
anlattı.
Tüketicinin istemediği telefon aramalarını engellemesinin bir yolunun olmadığını vurgulayan Deniz, şöyle devam etti: ''SMS'ler
engellenebiliyor telefonlara kıyasla. Ama aramaların önüne tümüyle
geçilemiyor. Çünkü sadece numara engelleme hakkımız var. Bu da sorunun
önüne geçmeye yetmiyor. Çünkü bir numarayı kapatıyorsunuz, bir başka
numaradan arıyorlar.''
Cep telefonların suiistimale son derece açık bir sistemle işlediğini savunan Deniz, cep telefonu kullanıcılarının aldıkları ya da yaptıkları aramalar konusunda son derece dikkatli olması gerektiğini ifade etti.
Deniz,
kısa mesaj ve telefon suretiyle yapılan pazarlamada da yasa dışı ve
dolandırıcılığa matuf noktaların olabileceğinin altını çizdi.
Aslında var olmayan bir takım mal ve hizmetlerin vatandaşlara pazarlandığını vurgulayan Deniz, ''Örneğin;
'24 saat ücretsiz sağlık hizmeti kazandınız' şeklinde bir mesaj ile
başlıyor. Aradığınızda hemen sizden kredi kartınızın numarasını
isteniyor. Numaranızı verdiğinizde, hemen hizmet bedeli çekiliyor.
Halbuki siz 24 saat sağlık hizmeti satın aldığınızı düşünürken satın
aldığınız şey aslında 24 saat ücretsiz verilen ambulans hizmetidir. Siz
devletin verdiği bedava ambulans hizmetini parayla satın almış
oluyorsunuz. Bunun farkında bile değilsiniz'' diye konuştu.
-''Müsait değilim'' derseniz, kurtulursunuz-
Tüketicilerin dolandırılmaması için sürekli olarak tavsiyelerde bulunduklarını anlatan Deniz, ''Tüketici bir kere alışveriş yapacaksa görerek, tartarak ve dokunarak alışverişini yapmalıdır.
Pazarlama taktiğiyle dolandırıcılık yapan bir takım çağrı merkezlerinin de olduğuna değinen Deniz, ''Sizi
arayarak yalandan 'müsait misiniz?' diye sorarlar. 'Müsaitim' dediğiniz
andan itibaren hiç istemediğiniz bir görüşmeyi kabul etmiş oluyorsunuz.
Size yapılan psikolojik baskı sonucunda, hiç arzulamadığınız bir şeyi
almış oluyorsunuz. Üstelik çok pahalıya da almış oluyorsunuz. Bu yüzden
bu tür telefonlara 'Müsait değilim' derseniz, kurtulursunuz'' dedi.
Vatandaşların
hiç bilmediği ve tanımadığı insanların sesine bakarak görmediği bir
hizmeti satın almalarını yanlış bulduğunu söyleyen Deniz, şunları söyledi:
''Aldığınız
ürünü 7 gün içerisinde iade hakkınız var. Ancak aldığınız ürünü iade
etmek için muhatap bulmakta sıkıntı çekersiniz. Bu süre ayları, yılları
bulabilir. Bazılarına ise hiç ulaşmayabilirsiniz. Bu nedenle kendinizi
riske atmayın. Tüketici görmediği, dokunmadığı ürünler konusunda
yanılabileceği için parasını kaybetmesi çok daha mümkün hale geliyor.''
-''SMS engellenebilir, telefon zor''-
Deniz,
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından 2008 yılında
yürürlüğe konulan Tüketici Hakları Yönetmeliği'nin, vatandaşlara cep
telefonu kullanımı konusunda bazı rahatlıklar getirdiğini aktardı.
GSM
müşterisi olanların istenmeyen mesajların kendilerine ulaşmasını GSM
firmasına müracaat ederek engelleyebildiğini ifade eden Deniz, ''Böylece
büyük oranda bu pazarlamacılığa ve dolandırıcılığa yönelik sms
mesajları tüketiciye ulaşmayacaktır. Ancak gelen telefonlarla ilgili
yani sigarayı bıraktırma, bazı bitkisel ilaçların pazarlaması ve
bankalardan gelen telefonlar var. Kredi kullandırmak için gibi
telefonlar var. O telefonların engellenmesi şu aşamada mümkün değil.
Çünkü siz ancak numarayla engelleyebiliyorsunuz. Belli bir numarayı
engelleyebilseniz bile başka bir numaradan size pazarlama için telefon
geldiğinde problemi çözememiş oluyorsunuz.''
Bu yazı, http://mbulentdeniz.blogspot.com/ adresinden alınmıştır..
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder